Nowe Przepisy

wtorek, 21 kwietnia 2020

Chałka z kruszonką – pyszna puszysta i delikatna

chałka z kruszonką

Witam serdecznie, tym razem przepis na chałkę z kruszonką. Chałka jest bardzo smaczna, puszysta i delikatna. Polecam upiec chałkę, bo jest naprawdę bardzo smaczna.

Do przygotowania chałki będziemy potrzebowali:

400 g mąki pszennej (typ od 400 do 500)
150 g letniego mleka (mleko podałam w gramach dlatego ponieważ łatwiej jest odważyć 150 gramów mleka, niż odmierzyć 150 ml)
60 g cukru kryształ (jeżeli lubimy słodsze wypieki to możemy dodać więcej cukru)
60 g masła roztopionego i przestudzonego
1 żółtko + 1 całe jajko (rozmiar L)
25 g drożdży świeżych
szczypta soli

na kruszonkę:
2 łyżki mąki pszennej
1 łyżka cukru kryształ
1 łyżka masła o temperaturze pokojowej

do pomalowania chałki:
1 białko
i około 2 łyżek mleka

Link do filmiku z przepisem na: Chałka z kruszonką



Przygotowanie:
Najpierw przygotuję rozczyn:
Do miski rozkruszam drożdże, dodaję około łyżeczki cukru, letnie mleko (całe), i około 2 dużych łyżek mąki. Składniki mieszam, miskę nakrywam ściereczką i dostawiam w ciepłe miejsce na około 15 minut, tak żeby drożdże zaczęły pracować.
chałka

Po 15 minutach (ciasto można przygotować robotem):
Do rozczynu dodaję pozostałe składniki na ciasto (oprócz masła), mieszam łyżką i gdy składniki wstępnie się połączą dodaję roztopione i przestudzone masło. Jeszcze przez chwilę mieszam, tak żeby masło wchłonęło się w ciasto.

Następnie ciasto wykładam na blat lekko podsypany mąką i wyrabiam przez kilka minut, tak żeby ciasto stało się gładkie i lśniące.

Tak przygotowane ciasto przekładam do miski lekko oprószonej mąką, miskę nakrywam szczelnie folią spożywczą i dostawiam na 30 minut do wyrośnięcia. Jeżeli w kuchni jest chłodno, to miskę z ciastem możemy wstawić do piekarnika nagrzanego do około 30°C.
chałka

Po 30 minutach:
Po 30 minutach, ciasto odpowietrzam. Ciasto ugniatam kilkukrotnie w misce, ponownie miskę nakrywam folia spożywczą i odstawiam do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na około 30 minut, tak żeby ciasto podwoiło swoją objętość.


chałka

Końcowe przygotowanie chałki:
Wyrośnięte ciasto wykładam na blat, przerabiam kilka razy i formuję wałek, który dzielę na 3 w miarę równe części. Z każdego kawałka formuję kulkę i nakrywam folią aby ciasto nie obsychało.

Następnie z każdej kulki formuję wałek o długości około 40 centymetrów.

chałka

Gdy wałeczki mam już uformowane, to wyplatam chałkę. Chałkę wyplatam w taki sam sposób jak wyplata się warkocze. Należy pamiętać aby końcówki dobrze i mocno zapleść (ścisnąć), aby się nie rozeszły podczas pieczenia.

chałka

Tak przygotowaną chałkę, przekładam na blachę wyłożoną papierem do pieczenia. Nakrywam folią spożywczą i pozostawiam na około 15 minut do wyrośnięcia.

Przygotowanie kruszonki:
W tym czasie gdy wyrasta chałka przygotuję kruszonkę. Na blat wysypuję mąkę, dodaję cukier i miękkie masło. Składniki łączę ze sobą palcami, tak żeby powstały grudki – kruszonka jest gotowa.

Pieczenie chałki:
Przed pieczeniem chałkę maluję białkiem. Do białka dodaję około 2 łyżek mleka, roztrzepuję i dokładnie maluje chałkę.
Następnie górę i boki chałki posypuje kruszonką.


Blachę z chałką wkładam do piekarnika nagrzanego do 170°C, na środkową półkę  i piekę około 35 minut, do suchego patyczka. Piekarnik mam ustawiony na grzanie góra dół, bez używania termoobiegu.

chałka

Po upieczeniu, chałkę od razu wyjmuję z piekarnika i odstawiam do wystudzenia.

Chałka z kruszonką jest gotowa, życzę udanego wypieku i smacznego.
Pozdrawiam Babcia Ewa

24 komentarze :

  1. Dzien dobry. Ile zajmuje uieczenie chałki?

    OdpowiedzUsuń
  2. Łatwa, szybka i przepyszna!
    Zabrałam się za jej zrobienie od razu, gdy pojawiła się na yt. Przypomniała mi moje dzieciństwo. Dziękuję za ten przepis!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę i cieszę się, że przepis się przydał i dziękuję za miły komentarz. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia 💖

      Usuń
  3. Uwielbiam chałki, domowe są najlepsze

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zawsze to co domowe jest najlepsze. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia 💖

      Usuń
  4. U mnie w domu włączamy Pani kanał na telewizorze i wszyscy oglądamy jak zaczarowani. Nie dość, że to są przepisy z duszą to do tego ma Pani niezwykle spokojny głos i wszystko tłumaczy Pani w prosty i przyjemny sposób. Byłoby fajnie, gdyby powstał odcinek, w którym to Pani będzie gwiazdą i opowie nam widzom coś o sobie. :)

    Marcin.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za tak miły komentarz, jest mi bardzo miło że jestem oglądana przez Państwa całą rodzinę (aż dostałam tremy jak to czytałam). Na pewno kiedyś się pokaże, bo muszę wszystkim widzom podziękować za to, że mnie oglądają i piszą tak miłe komentarze. Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo zdrowia Panu oraz całej Pana rodzinie 💖

      Usuń
  5. Bardzo dobra chałka w moim przypadku trochę więcej mleka musiałem dodać, polecam!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo polecam w moim przypadku musiałem dodać więcej mleka bo ciasto wg mnie było za sztywne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. U Pana było za sztywne, ktoś inny pisał na youtube że było za luźne. Są różne rodzaje mąki i może z tego wynika problem. Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowia 💖

      Usuń
  7. To moje pierwsze zetknięcie z chałką i odkąd przepis został tutaj zamieszony robiłam ją 13 razy! Proporcje są idealne do mąki typ 400 - ciasto jest mięciutkie i delikatne. Typ 450 wymaga wg. mnie odrobiny więcej mleka (używam mleka 3,2% bez laktozy). W dwóch słowach - wspaniały przepis! Bardzo za niego dziękuję ♥

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przepis się przydał i że chałka smakuje. Zdradzę Pani sekret :), że podczas nagrywania używałam mąki typ 450, wilgotność mąki różni się od producenta. Pozdrawiam serdecznie 💖

      Usuń
  8. Od dwóch tygodni "chodziła za mną" chałka. Przeglądałam różne przepisy i mama zasugerowała Panią. Właśnie wyjęłam chałkę z pieca...i dostałam ślinotoku :-D

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzień dobry. Jak to jest z tym mlekiem czy te 150 dodajemy do rozczyn, A potem już nie? Bo mi wyszło na prawdę twarde i nie chciało się unieść. Musiałam wyrzucić. I jaką mąkę Pani poleca. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 150 gramów mleka to całe mleko jakie użyłam do ciasta (rozczyn + ciasto), nic więcej. Do tego dochodzi jajko całe i jedno żółtko (jajka L), masło po roztopieniu 60 gramów - ciasto wychodzi jak na filmiku. Każda mąka pszenna będzie dobra typu 400 do 550, jednej ulubionej nie mam. Wydaje mi się że składniki były źle odważone. Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  10. Do komentarza powyżej -Jak ci nie wyszło to musisz być naprawdę kiepska w gotowaniu .... Dokładny przepis jest i film i opis i nie rozumiem jak może komuś coś nie wyjść i jak można pisać że ciasto twarde jak jest delikatne super się pracuje. Ja zawsze używam mąki 400 bądż 450 czasami 500. Chałka najlepsza jaką jadłam następnym razem do ciasta planuj dodać troszke rodzynek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No i po co takie oburzenie? Nie wszytskim wsyztsko wychodzi. Moze ml zostaly odmierzone nie gramy, a moze maka inna. Mi tez wyszlo twardawe, dodalam mleka la eja mieszkam we wloszexh i tu inne maki sa i zawsze jest ciezko z polskimi przepisami bo sa na inne maki.... a jak za czlowiekiem chpdza polskie smaki to i tak probuje. Wlasnie chalke robie i zobaczumy co z tego bedzie.

      Usuń
  11. Świetny przepis, na pewno przetestuję.

    OdpowiedzUsuń
  12. Witam cieplutko :) Bardzo dziękuję za podzielenie się tym wspaniałym przepisem-miód na moje kubeczki smakowe, chałka jest idealna i zanim rodzinka wróci to mam nadzieję że coś zostawię bo degustacji nie widzę końca :) pozdrawiam i jeszcze raz pięknie dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  13. A czy zamiast mleka można użyć tyle samo wody? :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Pyszna zawsze się udaje cudna mięciutka pachnąca prze pyszna - sama jak i z maslem i z dżemem i popita mlekiem super

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.