Nowe Przepisy

czwartek, 19 grudnia 2013

Strucla Makowa - Makowiec

strucla makowa makowiec zawijany

Witam Serdecznie
Podzielę się przepisem na struclę makową , jest prosta w wykonaniu a bardzo dobra :) Piekłam strucle makową na dwa sposoby jedną zawijaną w papier do pieczenia dzięki czemu wychodzi bardziej kształtna i nie pęka po bokach oraz jedną kładzioną jedynie na blasze ta niestety mi pękła bardziej niż zazwyczaj . Dlatego polecam pieczenie strucli zawijanej w papier do pieczenia wtedy wychodzi ładniejsza :)

Do przygotowania strucli makowej będziemy potrzebować:
na ciasto :
340 g mąki pszennej (typ 450, 500 lub 550)
160 ml letniego mleka
2 żółtka
30 g roztopionego i przestudzonego masła
60 g cukru pudru
20 g drożdży świeżych
1 łyżeczka cukru waniliowego lub kilka kropli aromatu waniliowego
szczypta soli

na masę makową:
260 g maku już zmielonego - link do przygotowania poniżej 
15 g masła roztopionego
2 łyżki miodu
2 białka
30 g orzechów włoskich posiekanych
30 g rodzynek
2 łyżki cukru pudru
otarta skórka z 1/2 cytryny
kilka kropli aromatu migdałowego


Link do filmu z przygotowania :  Strucla Makowa - Makowiec



Przygotowanie ciasta na makowiec:
Najpierw przygotuję rozczyn:
Do miski rozkruszam drożdże, dodaję około jednej łyżeczki cukru ( przyśpieszy fermentację ), około 50 ml letniego mleka, jedną dużą łyżkę mąki.
Wszystko razem mieszam, miskę nakrywam ściereczką i odstawiam w ciepłe miejsce na około 15 minut - rozczyn powinien stać się puszysty jak pianka.
Jeżeli w kuchni jest chłodno to miskę możemy wstawić do lekko nagrzanego piekarnika do około 30 stopni (wyłączyć grzanie ) i pozostawić rozczyn do wyrośnięcia.


Po 15 minutach:
Do gotowego rozczynu dodaję pozostałe składniki na ciasto: mąkę, sól, żółtka, mleko, cukier waniliowy i całość mieszam łyżką gdy wstępnie się połączą dodaję roztopione i przestudzone masło i mieszam jeszcze przez chwilę aby masło wchłonęło się w ciasto.
Następnie ciasto wykładam na blat lekko podsypany mąką i wyrabiam około 4 minut aż stanie się gładkie i nie będzie kleiło się do dłoni – ciasta nie należy podczas wyrabiania zbyt mocno naciskać ponieważ będzie się kleiło do dłoni i do blatu, ciasto wyrabiamy delikatnie, można również podsypać blat troszkę większą ilością mąki. Ciasto możemy również wyrobić maszyną.


Wyrobione ciasto wkładam do miski lekko oprószonej mąką, nakrywam ściereczką i odstawiam w ciepłe miejsce do wyrośnięcia tak aby podwoiło swoją objętość na około 40 minut.
Jeżeli w kuchni jest chłodno to miskę możemy wstawić do lekko nagrzanego piekarnika do około 30 stopni (wyłączyć grzanie ) i pozostawić ciasto do wyrośnięcia .


Przygotowanie masy makowej:
W tym czasie gdy wyrasta ciasto przygotuję masę makową. W misce ubijam na sztywną pianę białka, następnie do ubitej piany dodaję wszystkie składniki na masę makową i dokładnie mieszam łyżką – masa makowa jest gotowa.


Końcowe przygotowanie strucli makowej:
Wyrośnięte ciasto wykładam na blat podsypany mąką i dzielę na dwie w miarę równe części. Z każdego kawałka ciasta formuję kulkę, nakrywam ściereczką i pozostawiam na około 10 minut aby ciasto odpoczęło.
Po 10 minut ciasto rozwałkowuję na prostokąt o grubości około 4 milimetrów i wielkości około 24 cm na 28 cm.
Na rozwałkowane ciasto nakładam połowę masy makowej i równo rozsmarowuję, dookoła pozostawiam około 1,5 cm wolnego ciasta bez masy.


Tak przygotowane ciasto zwijam ściśle jak roladę a końcówki ciasta zawijam do środka (dokładnie pokazałam to na filmie). Blat podsypuję mąką i odkładam makowca brzegiem do dołu i rozwałkowuję drugi kawałek ciasta.

Teraz makowce zawinę w papier do pieczenia, dzięki czemu po upieczeniu są bardziej kształtne i jeżeli nawet pękną to nie aż tak bardzo jak by były pieczone bez papieru.
Papier do pieczenia ( o długości około 40 cm) smaruję olejem, na brzeg kładę makowca i zawijam w papier tak aby makowca owinąć dwa razy. Między papierem a makowcem pozostawiam luz około 1 centymetra.


Tak zawinięte makowce układam na blasze do pieczenia, łączeniem ciasta do dołu i odstawiam na około 15 minut do wyrośnięcia.

Pieczenie makowca – strucli:
Blachę z makowcami wstawiam do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na środkową półkę i piekę około 30 minut na lekko brązowy kolor. Piekarnik mam ustawiony na grzanie góra dół bez używania termoobiegu.
Po upieczeniu makowce odwijam z papieru i odkładam do wystudzenia.


Dekorowanie makowców:
Wystudzone makowce możemy udekorować, cukrem pudrem, lukrem, polewą, dodatkowo posypać posiekanymi orzechami lub kandyzowanymi skórkami pomarańczy lub innymi.
Ja udekoruję makowce lukrem który przygotuję z 1 łyżki wody (zimnej) 1 łyżki soku z cytryny i kilku łyżek cukru pudru.


Składniki przekładam do miski i dokładnie mieszam, ilość cukru zależy jak gęsty lukier chcemy uzyskać. Tak przygotowanym lukrem maluję górę makowca i dostawiam do zastygnięcia lukru.
Makowce są gotowe, życzę udanego wypieku i smacznego.

Pozdrawiam Babcia Ewa   

41 komentarzy :

  1. Świetny przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Takiego strucla właśnie uwielbiam i czekam na niego cały rok! :D

    OdpowiedzUsuń
  3. Ale Uwielbiam makowce... Bez nich nie ma Świąt ani Gwiazdki ani Wielkanocy. Pojutrze zabieram się do nich

    OdpowiedzUsuń
  4. przed zawinięciem zalecam malowanie powierzchni białkiem z jajek
    gdy nastąpi pewnego rodzaju impregnacja rozpościerać masę

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie piekę strucle, jestem ciekawa jak wyjdzie:-D

    OdpowiedzUsuń
  6. A czy mak z puszki może być i ile wtedy na podany przepis trzeba go użyć

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można użyć masy makowej z puszki ja wolę zrobić sama . na ta porcję ciasta będzie potrzeba około 300 g gotowej masy makowej .

      Usuń
  7. To już trzeci raz kiedy korzystam z przepisu i za każdy razem sukces . Ja daję 500 g maku z własnego mielenia bo go uwielbiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. Droga babciu
    Po raz pierwszy będę piec makowce. Chciałabym się zapytać o to ile użyć maku zmielonego ( kupiłam mak zmielony w takim białym opakowaniu) do tego przepisu na 2 strucle. Kupiłam 2 opakowania po 200g, użyć 1 czy 2 opakowań?
    Z góry dziękuję za odpowiedź i życzę Zdrowych i wesołych Świąt!
    M.P.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli jest to taki rodzaj maku mielonego do którego się dodaje gorące mleko lub się gotuje ten zmielony mak w mleku to wystarczy 1 opakowanie 200 g na tą porcję ciasta z tego przepisu. Życzę udanego wypieku i mam nadzieję że strucla będzie smakowała.
      Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowych, spokojnych i wesołych świąt Bożego Narodzenia

      Usuń
    2. A jeszcze dopowiem że zawsze można użyć więcej maku jeżeli go bardzo lubimy:)

      Usuń
    3. Droga Babciu
      Dziękuje serdecznie za przepis, makowce wyszły przepyszne. Użyłam 1 opakowania maku zmielonego, a wyszło super. Cienko ciasta, grubo maku :), ale oczywiście popękały mimo zawijania w papier. Pewnie za luźno "zapakowałam" je w papier. Zamiast olejku migdałowego użyłam likier amaretto, polecam serdecznie (słyszałam, że olejek często się "odbija", po amaretto nie było taki sytuacji).
      Przepis wpisuje do mojego zeszytu ze sprawdzonymi i ulubionymi przepisami i będę jeszcze wielokrotnie używać.
      Pozdrawiam serdecznie i życzę Szczęśliwego Nowego Roku.
      M.P.

      Usuń
    4. Ojej szkoda że strucla popękała, najprawdopodobniej papier był zbyt luźno zwinięty i ciasto za bardzo urosło i przez to popękało, muszę nagrać nowy filmik bardziej dokładny i wyraźniejszy:)
      Z amaretto fajny pomysł bo nie każdy toleruje olejek migdałowy i się odbija.
      Pozdrawiam serdecznie i również życzę Szczęśliwego Nowego Roku

      Usuń
    5. Babciu, jest juz nowy filmik zeby mi juz nie popękała, bo pewnie zle zawinęłam

      Usuń
  9. Ostatnio zrobilam strucle z Pani przepisu. Bylo to moje pierwsze w zyciu ciasto drożdżowe.Wyszla przepyszna zniknła jeszcze tego samego dnia. Pozdrawiam serdecznie i życzę Wesołych Świąt.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że strucla smakowała i wyszła (bardzo mi miło)
      Pozdrawiam serdecznie i również życzę Wesołych Świąt

      Usuń
  10. Witam, od jakiegoś czasu próbuje robić wiele rzeczy samodzielnie a nie kupować gotowe.dodam jeszcze że raczej nie jestem fanką siedzenia w kuchni.ostatnio wpadły mi w oczy Pani przepisy które bardzo mnie zainteresowały,są bardzo obrazowo napisane nawet taki antytalent do gotowania nie ma problemu z ich zrozumieniem.robiłam już z Pani przepisu surówki z białej i czerwonej kapusty,poprostu pycha.teraz próbuje swoich sił właśnie w tym makowcu,właśnie się piecze a na wigilię też rybka po grecku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miły komentarz. Trzymałam kciuki aby wszystko się udało i smakowało i mam nadzieję że tak było:).
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  11. makowiec super, ale dlaczego mimo tego że był zawinięty dwa razy w pergamin to i tak pękł wzdłuż?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może był zbyt luźno zwinięty, jak jest dużo miejsca to ciasto bardziej urośnie i pęknie ale mam nadzieję że pomimo pęknięcia strucla smakowała.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. przepis rewelacja,strucle wyszly znakomite

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że strucla wyszła i smakowała.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  13. Idealny przepis, strucle wyszły za pierwszym razem i od Wigilii piekę już po raz trzeci i znikają w oka mgnieniu:)
    Dziękuję za przepis i pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miły komentarz i jest mi niezmiernie miło że przepis się przydał a strucle smakują
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  14. Witam serdecznie Babciu Ewo ! Długo czekałam na taki pomysł "zawijania strucli w papier" , już sprawdziłam - działa a jesli pęknie to nie tak bardzo jak bez papieru i przynajmniej mak nie wysycha podczas pieczenia.
    A ja podzielę się moim pomysłem na mak, który potrzebuje więcej czasu niż cała strucla a właśnie przed świętami tego CZASU nam bardzo brakuje! Ja przygotowuje mak kilka tygodni wcześniej i zamrażam - z reguły bez dodatków, ale po ostatnich świętach został mi mak gotowy czyli z orzechami,miodem-poprostu gotowy do strucli więc go zamroziłam(w woreczkach do zamrażania). Dwa tygodnie temu trafiłam na ten pomysł z zawijaniem w papier i przypomniałam sobie o maku w zamrażalce. Po odmrożeniu dodałam tylko białko i makowiec wyszedł ZNAKOMITY (jeden troszkę pękł) Prezpis oczywiście dostał u mnie ★★★★★, został wydrukowany,włozony w koszulkę i wpięty do teczki.

    OdpowiedzUsuń
  15. Dzisiaj robiłam. Niestety pomimo zawiniecia obie mi pękły 😂ale myślę że i tak będą pyszne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szkoda że pękł ale będzie równie smaczny jak nie pęknięty :)
      Pozdrawiam serdecznie i życzę dużo prezentów od Mikołaja ♥ ♥ ♥

      Usuń
  16. Ja również robiłam i mi.pękły...Jak widać sam papier to nie wszystko...To było moje piąte podejście i ciagle to samo. Zwijam dwukrotnie,zostawiam na centymetr wolnego miejsca...I tak peka ze makowiec po przekrojeniu sie rozpada...:-(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mnie również nieraz delikatnie pęknie podczas pieczenia ale nie aż tak jakbym nie użyła papieru. Makowiec dzięki zawinięciu w papier jest bardziej kształtny i ładniejszy po przekrojeniu niż jakbym nie użyła papieru. A odnośnie pękania podczas krojenia, to wydaje mi się że ciasto było za luźno zwinięte (wtedy robią się takie jakby warstwy i powstają luzy między warstwami).
      No ale skoro Pani piekła go tyle razy to ciasto musi być smaczne :)
      Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowych i wesołych świat ♥

      Usuń
  17. Mam gotowa mase makowa... i zastanawiam sie czy mam ja potraktowac tak jak zmielony mak? Dac bialko i bakalie itd? Prosze o pomoc. Niestety nie mam jak zmielic maku (brak maszynki).

    OdpowiedzUsuń
  18. Bakalie bym dodała, cukru i miodu nie bo takie masy są bardzo słodkie. Odnośnie białka to zależy czy jest bardzo sucha, jeżeli tak to też bym dodała. Życzę udanego wypieku.
    Pozdrawiam serdecznie i życzę zdrowych, spokojnych i wesołych świąt ♥ ♥ ♥

    OdpowiedzUsuń
  19. Dzisiaj właśnie testuję przepis, jest bardzo dokładnie opisany. Jak wyjdzie wypiek napiszę. Julka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W komentarzu poniżej czytałam że strucla się udała, także bardzo się cieszę.

      Usuń
  20. Przepis fantastyczny, zrobiłam i jest pyszna 😋 👍 Julka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że strucla się udała i smakowała, dziękuję za miły komentarz.
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  21. A mi udał się wyśmienicie ☺☺☺

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy i serdecznie pozdrawiam ♥ ♥ ♥

      Usuń
  22. Makowce udały się, po prostu przepis rewelacja, zapisuję go do swoich ulubionych przepisów. Pozdrawiam i życzę wszystkiego naj...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za miły komentarz, cieszę się niezmiernie że przepis się przydał a makowce smakowały
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  23. Pięknie zawinięta, chciałabym tak...
    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie : http://gotujzkarolka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.