Nowe Przepisy

sobota, 7 września 2013

Dżem z Dyni i Jabłek


Witam Serdecznie
Mamy teraz sezon na dynię więc przygotowałam kilka słoiczków dżemu z dyni z jabłkami , w smaku jest bardzo dobry nie za słodki ale delikatny i puszysty (trudno to opisać ale w domu wszystkim smakuje ) najlepiej samemu sprawdzić :)


Będziemy potrzebować:
z tych proporcji wyjdzie około 3,5 litra dżemu

2 kg świeżej dyni (po obraniu )
1 kg jabłek winnych ( po obraniu )
1 kg cukru
sok z jeden dużej cytryny
sok z jednej pomarańczy
skórka otarta z pomarańczy
1 łyżeczka cynamonu
1/2 łyżeczki imbiru

Link do filmu z przygotowania : Dżemu z Dyni i jabłek 

Przygotowanie :

Słoiki i wieczka mam wyparzone .

Najpierw przygotuję składniki na dżem z dyni

  1. dynię myję , przekrawam na pół (najlepiej j do przekrojenia użyć noża piłki ) i wybieram gniazda nasienne
  2. Pestek nie wyrzucam tylko oczyszczam z miąższu w którym są i na talerzu wystawiam na balkon żeby wyschły i mam pyszne i zdrowe pestki dyni .
  3. Dynie obieram ze skórki (żeby było łatwiej kroję ją na mniejsze kawałki )
  4. Obraną dynię rozdrabniam – używam do tego maszynki do mielenia mięsa z nakładką do tarcia ziemniaków – ale można zetrzeć ją na zwykłej tarce o średnich oczkach lub rozdrobnić blenderem
  5. skórkę z pomarańczy ścieram na tarce o drobnych oczkach , otartą pomarańcze przekrawam na pół i wyciskam sok
  6. Jabłka obieram ze skórki , przekrawam na pół i wycinam gniazda nasienne
  7. następnie jabłka kroję w drobną kostkę

Składniki na dżem mam już gotowe przystępuję do gotowania :)

  1. do dużego garnka przekładam rozdrobnioną dynię dodaję cukier i dokładnie mieszam
  2. garnek stawiam na gaz i od momentu zagotowania gotuję dynię przez 10 minut
  3. Następnie do gotującej się dyni dodaję resztę składników , jabłka , sok z cytryny , sok z pomarańczy , skórkę z pomarańczy , cynamon i imbir
  4. wszystko razem dokładnie mieszam i gotuję przez kolejne 40 minut (jeżeli chcemy aby dżem był gęstszy to można pogotować go dłużej , mnie konsystencja po 40 minutach najbardziej odpowiada )
  5. Test tak zwanego zimnego spodka , jeżeli chcemy zobaczyć jaką konsystencję będzie miał dżem z dyni po ostygnięciu możemy użyć testu zimnego spodka :) Talerzyk wkładamy do zamrażalki na kilka minut żeby dobrze go schłodzić na taki zimny talerzyk dajemy kilka kropli dżemu . Dżem powinien ostygnąć po zetknięciu z zimnym talerzykiem , dżem będzie miał właśnie taką konsystencję po ostygnięciu .
  6. Dżem z dyni i jabłek jest gotowy teraz będę go nakładała do wcześniej wyparzonych słoików
  7. najpierw daję po łyżce gorącego dżemu żeby zagrzać słoik (robię to dlatego że kiedyś jeden słoik mi pękł jak wlewałam gorące od razu do zimnego słoika )
  8. Gdy słoiczki mam już pełne , wycieram dokładnie górę żeby była sucha i zakręcam z całych sił wieczko, po zakręceniu odkładam do góry dnem słoik na ściereczkę i je przykrywam, słoiki stoją tak około 30 – 40 minut żeby dobrze złapały wieczka ale można pozostawić aż do ostygnięcia
  9. jeżeli wieczko nie odskakuje po naciśnięciu to znaczy że złapały , dżem można odstawiać do spiżarki :)


  10. jeżeli by któryś słoik nie złapał trzeba go pasteryzować .
  11. garnek wykładam ściereczkami, ściereczki układam tak żeby słoiki się nie stykały podczas pasteryzowania.
  12. Wstawiam słoiki i zalewam je ciepłą wodą do 3/4 wysokości słoików od momentu zagotowania się wody w garnku będę pasteryzować je przez około 15 minut (długość pasteryzacji zależy od wielkości słoików czym większe tym dłużej pasteryzuję )
  13. następnie wyjmuję słoiczki , ustawiam je do góry dnem i przykrywam ściereczką
Dżem z Dyni i jabłek jest gotowy można odstawić do spiżarki życzę smacznego


Pozdrawiam Babcia Ewa








27 komentarzy :

  1. Suuuuuuper ;) i co wazne zrobione przez faceta ;) ja też potrafie :) darek

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że dżemik się udał i smakuje :) a co do tego że zrobiony przez faceta to chciałam zauważyć że najlepszymi kucharzami na świecie są mężczyźni :)

      Usuń
  2. jestem właśnie w trakcie robienia tego dżemu i wyszedł mi bardzo słodki, czy takowy ma być? jeśli nie, to czy da się coś zrobić z przesłodzonym dżemem ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jedynie co mi przychodzi do głowy to przygotowanie proporcjonalniej porcji dżemu bez cukru np. 1kg dyni 0,5 kg jabłek i reszta składników przez pół - bez cukru i przygotować tak jak dżem z cukrem a potem wszystko razem wymieszać i słoiki za pasteryzować

      Usuń
  3. miałam po prostu za słodkie jabłka do tego dżemu, dlatego tak wyszło a nie inaczej :) dziękuję za poradę, ale postanowiłam że co ma być to będzie, jak rzeczywiście okaże się za słodki to będziemy martwić się tym później :)
    Mam jeszcze jedno pytanie, ile czasu mogą stać pasteryzowane słoiki?
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. długo mogą stać :) jeszcze jak w chłodnym miejscu jak piwnica lub spiżarka to rok co najmniej .

      Usuń
  4. super:) słoiczki zrobione, opisane i czas aby zawędrowały do piwnicy, jak tylko będzie okazja do ich wykorzystania od razu podzielę się tym, czy smakowały domownikom :) pozdrawiam,
    p.s- bardzo podoba mi się Pani Babciu ta strona, bo przepisy są proste i niewyszukane a zarazem inne , no i radość ich przyrządzania nie do opisania :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Witam, a jeśli wieczko nie złapało to po jakim czasie muszę zjeść dżem?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli słoik nie złapał to można jeszcze raz go za pasteryzować , tylko trzeba sprawdzić czy wieczko lub słoik nie jest uszkodzony ,

      A jeżeli nie to można jak w przypadku otwarcia do jedzenia około 3 tygodni przy przechowywaniu w lodówce

      Usuń
  6. Witam serdecznie. Czy imbir może byc świeży, starty czy lepiej aby był suchy, sproszkowany?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. nie miałam świeżego dlatego użyłam z torebki ale można użyć świeżego i zetrzeć na tarce o drobnych oczkach

      Usuń
  7. Pyszności :) Zrobiłam parę dni temu z podwójnych proporcji i już jeden słoiczek zjedzony.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dżem jest doskonały- dodałam skórkę i sok z 2 pomarańczy i smakuje jak dżem pomarańczowy:) ma boski smak, zapach i piękny kolor:) - pychota pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że smakuje a przepis na dżem z dyni i jabłek się przydał
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  9. a ja zrobiłam dynię z pigwą startą na drobnych oczkach, cukier do smaku+kwasek cytrynowy.pycha

    OdpowiedzUsuń
  10. Jak to podać, na chleb?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak na pieczywie lub użyć do przygotowania drożdżówek , ciastek z dżemem .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  11. jestem w trakcie robienia dzemu. dodalam 800g cukru na 3kg dyni,1.,5kg kwasnych jablek itd..jak w przepisie..i wiecej bym nie slodzila jest tak na cyk :))dzieki za przepis. ide myc sloiczki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę, miło mi że przepis się przydał a dżem smakuje.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. Właśnie skończyłam robić dżem. Dodałam 3/4 kg cukru, ale miałam słodsze jabłka, więc dżem wyszedł w sam raz. Przepis rewelacyjny! Niesamowite połączenie dyni, jabłek i pomarańczy. I ten aromat pomarańczy.... Super! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi że przepis się przydał, odnośnie cukru to kwestia gustu ja lubię dodać więcej :)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  13. W tym roku też robiłyśmy dżem z dyni, ale bez jabłek. Na zimowe wieczory będzie jak znalazł. Oprócz podanych składników dodajemy aromat pomarańczowy - dżem smakuje niczym pomarańczowy, a poza tym to przecież olejek. Dynia jest bogata w witaminę A, która rozpuszcza się w tłuszczach, więc tak można lepiej korzystać z jej dobrodziejstw. Pozdrawiam! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podzielenie się własnym przepisem na dżem z dyni musi być równie smaczny jak mój :)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  14. Wpadłem kiedyś na taki pomysł, bo nie chciało mi pasteryzować jak robiłem powidła śliwkowe. Po nałożeniu gorących powideł do słoika na tych miast wlałem łyżeczkę spirytusu, podpaliłem i w trakcie palenia zakręciłem wieczko. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  15. Bardzo dobry przepis smakowały i dzisiaj zaczynam robić drugą porcje.Pozdrwiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi, że przepis się przydał i że dżem smakuje
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.