Nowe Przepisy

sobota, 8 czerwca 2013

Przepis na Syrop Truskawkowy

syrop truskawkowy

Witam Serdecznie
No w tym roku to poszalałam z truskawkami , ale tak to jest gdy ma się sąsiada który uprawia truskawki i taniej sprzedaje sąsiadce :).

Tym razem zaproponuję syrop truskawkowy, który idealnie nadaje się do dodania do wody, koktajlu, mleka lub deseru.

Będziemy potrzebować :

Z podanych proporcji wyjdzie około 2 litrów soku truskawkowego

około 1500 g truskawek
około 800 g cukru można mniej można więcej
1 litr wody 
Garnek o pojemności przynajmniej 3 litrów


Link do filmu z przepisem : Syrop z truskawek


Przygotowanie:
Truskawki obieram z szypułek i dokładnie płuczę, następnie truskawki kroję na mniejsze kawałki.

Do garnka wlewam wodę, dodaję cukier i garnek stawiam na gazie. Na początku mieszam aby cukier się rozpuścił i zagotowuję wodę. 

Gdy woda z cukrem się zagotuje, dodaję do niej pokrojone truskawki i gdy woda ponownie się zagotuje, to gotuję syrop około 25 minut.

Najlepiej do gotowania syropu wziąć większy garnek aby truskawki nie wykipiały i nie trzeba było cały czas mieszać.

Końcowe przygotowanie syropu:

Po około 25 minutach gotowania, syrop odcedzam na sicie (sito kładę na drugi garnek i przelewam, na sicie zostaną truskawki). 
Truskawki które pozostały można wykorzystać do przygotowania deseru, ciasta, można dodać je do innych truskawek z których przygotujemy dżem lub włożyć do słoika i je za pasteryzować.  

Czysty syrop truskawkowy przelewam do słoiczków lub butelek (słoiki lub butelki należy wcześniej wyparzyć).
Jeżeli syrop nalewamy od razu po przecedzeniu i syrop jest bardzo gorący to możemy nie pasteryzować. 

Po nalaniu syropu brzeg słoika dokładnie wycieram, aby był zupełnie czysty i suchy, zakręcam wieczko i układam słoiki do góry dnem, nakrywam ściereczką i pozostawiam do wystudzenia. 

Jeżeli po wystudzeniu słoiki nie ciekną, wieczka nie strzelają, to znaczy że słoiki złapały i nie musimy ich pasteryzować. Ale jeżeli nie jesteśmy pewni czy słoiki załapały to należy je dodatkowo za pasteryzować.


Pasteryzacja:
Garnek wykładam ściereczką, ustawiam słoiki i oddzielam je ściereczką tak aby się nie stykały (można kupić specjalne plastikowe kratki na słoiki ja nie mam to używam ściereczek). Oddzielam je dlatego, żeby podczas pasteryzowania przez przypadek słoik nie pękł.
Jeżeli nie mamy odpowiednio dużego garnka to pasteryzację możemy przeprowadzić na sucho w piekarniku.

Słoiki zalewam wodą do około 3/4 wysokości, garnek stawiam na gazie i gdy woda zacznie się delikatnie ruszać, zmniejszam płomień i pasteryzuję około 15 - 20 minut w zależności od wielkości słoika, butelki.

Po pasteryzacji słoiki układam do góry dnem na ściereczce, nakrywam ściereczką i pozostawiam do wystudzenia.
Syrop jest gotowy, Życzę smacznego.
Pozdrawiam Babcia Ewa




17 komentarzy :

  1. Zrobiłam ten syrop. Uwagi: 4 szklanki cukru to stanowczo za dużo moim zdaniem. Ja dałam 3 szklanki nie zmieniając proporcji pozostałych składników i wyszło i tak bardzo słodkie. A sam syrop wyszedł super. Po prostu kwintesencja truskawek. Jestem bardzo zadowolona z tego przepisu, mimo iż dałam mniej cukru to syrop wyszedł oidealnej konsystencji syropu i jest bardzo słodziutki. Szczerze polecam, ja sama z pewnością wykorzystam ten przepis tego roku jeszcze kilka razy. Aha i dodam że wyszło mi 5 butelek po 250ml i jedna 330ml.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi że przepis się przydał :) a ilość cukru to kwestia gustu .
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. Dziękuję za przepis.. Ja zanim zamknęłam wieczko dodałam do 3 słoików 3 listki melisy a do pozostałych 4 mięty.. :)

      Usuń
  2. Rewelacja . Właśnie kończę robić syropek - ledwo wrzuciłam owoce a już smak super, a co dopiero będzie jak to się pogotuje . Ja też dałam trochę mniej cukru , ale to mój wybór. Serdecznie dziękuję za przepis. Postanowiła wykorzystać jeszcze inne propozycje przetwarzania truskawek - tym bardziej , że mam ich 10 kg . Sok robię z 3 kg i cukru 1,2kg. POLECAM

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję za miłe słowa i życzę dużo udanych przetworów z truskawek
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. ja jeszcze standardowo do soków i nalewek dodaję sok z połówki cytryny na około 1 litr "płynu". Moim zdaniem "lepiej trzyma kolor". Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dobra rada, też często używam soku z cytryn do różnego rodzaju przetworów
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Czy z truskawek, które zostaną po zrobieniu syropu, można zrobić dżem??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak można je dodać podczas smażenia dżemu do pozostałych truskawek w garnku i razem smażyć.

      Usuń
  5. Rzeczywiście trochę za dużo cukru ale to rzecz gustu.

    Truskawki które mi zostały na sitku zawekowałam również w słoiku. Będą jak znalazł do naleśników z serem i ze śmietaną. Wykorzystam je jako polewę :) Będzie czerwcowo w grudniu!

    OdpowiedzUsuń
  6. Ilość cukru idealna! Właśnie skończyłem robić. Przepis super.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super że przepis się przydał a syrop smakuje
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  7. Dziękuję serdecznie za przepis, zrobiłam z truskawek i o dziwo poziomek i wyszedl wspaniały

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się, że przepis się przydał.
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za miły komentarz ♥

      Usuń
  8. co do tego cukru
    to syrop
    czy ktos robil tak jak w przepisie

    OdpowiedzUsuń
  9. Robiłam jak w przepisie, moje truskawki były średnio słodkie i wyszło jak dla mnie w sam raz. Syrop ten nie jest zbyt gęsty, ale pyszny.

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.