Nowe Przepisy

środa, 25 marca 2020

Ekspresowy chleb w 5 minut - bez drożdży bez wyrabiania i bez wyrastania - chleb na sodzie

chleb bez drożdży
Witam serdecznie, tym razem propozycja na chlebek bez drożdży, na sodzie. Chlebek jest smaczny, troszkę inny niż tradycyjny chleb ale równie smaczny. Sodę czuć na początku ale gdy wystygnie soda jest niewyczuwalna (przynajmniej dla mnie|). Ale gdy nie mamy drożdży to zawsze można upiec taki chlebek.

Do przygotowania chlebka będziemy potrzebowali: 
Użyłam foremki 26 cm x 11 cm

500 g mąki pszennej (około 3 szklanek – 250 ml)
400 ml maślanki (około 425 g) – zamiast maślanki można użyć kefiru, chociaż według mnie na maślance chlebek jest smaczniejszy
1 ½ łyżeczki sody (9 g)
łyżeczka soli z małą górką (około 8 g)
1 łyżeczka soku z cytryny
+
olej do posmarowania dłoni
i jeżeli chcemy to czarnuszka lub inne nasiona

Link do filmiku z przepisem na: Chleb na sodzie


Przygotowanie:
Do miski wlewam maślankę o temperaturze pokojowej, dodaję sok z cytryny i mieszam. Następnie dodaję sodę i przez chwilę mieszam, tak żeby maślanka delikatnie się spieniła.

Następnie dodaję mąkę, sól i mieszam przez około 2 minuty tak żeby składniki dobrze się połączyły.

Tak przygotowane ciasto przekładam do foremki wyłożonej papierem do pieczenia. Żeby łatwiej było mi przenieść ciasto do foremki, to dłoń smaruję olejem.

Następnie górę chlebka wyrównuję, posypuję czarnuszką i delikatnie ugniatam.

Pieczenie chlebka:
Foremkę z ciastem wstawiam do nagrzanego piekarnika do 200°C, na drugą od dołu półkę i piekę około 40 minut, do suchego patyczka. Piekarnik mam ustawiony na grzanie góra dół, bez używania termoobiegu. Długość pieczenia może się różnić w zależności od piekarnika i od foremki.

Upieczony chlebek wyjmuję z foremki i odstawiam do wystudzenia.

Chlebek na sodzie jest gotowy, życzę udanego wypieku i smacznego.
Pozdrawiam Babcia Ewa

3 komentarze :

  1. Mój wyszedł dobry za drugim razem. Zmniejszyłam ilość mąki do 400 g. Pycha, można jeść przy nadkwasocie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chlebek jest przepyszny 😋

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.