Nowe Przepisy

poniedziałek, 8 lipca 2013

Ogórki Kiszone – na zimę



Witam Serdecznie
Zrobiłam ostatnio  kilka słoiczków ogórków kiszonych na zimę , podzielę się przepisem w jaki sposób Ja je robię , może się komuś przyda :)
Będziemy potrzebować :

Podaję proporcje na 1 kg ogórków

1 kg ogórków najlepiej małych
5 ząbków czosnku
biała gorczyca – duża szczypta na słoik 1 litrowy
kilka baldaszków kopru razem z kawałkiem łodygi
5-6 cm kawałek korzenia chrzanu
na zalewę:
750 ml wody
35 g soli do przetworów (1 łyżka stołowa z lekką górką)
10 g cukru


w jeden słoik 1 litrowy zmieści się około 500 g ogórków

zamiast słoików możemy użyć naczynia kamionkowego, małej beczki
lub jak ktoś podpowiadał w komentarzach 5 litrowej butli po wodzie.  

Link do filmu z przygotowania: Ogórki kiszone na zimę
https://www.youtube.com/watch?v=uq-Uz-UdjQk




Przygotowanie :
  1. Najpierw przygotowuję zalewę do ogórków , do garnka wlewam wodę dodaję sól i cukier i wszystko razem zagotowuję , po zagotowaniu zdejmuję garnek z gazu i odstawiam do wystudzenia , ogórki będę zalewała zimną zalewą
  2. w czasie gdy gotuje się zalewa do ogórków kiszonych , myję dokładnie ogórki i osączam z wody
  3. czosnek obieram z łupki i kroję w plasterki
  4. korzeń chrzanu obieram i kroję go w paseczki ( nie do końca kroję a bardziej strugam )
Teraz będę układała ogórki do słoików , najczęściej do kiszenia ogórków używam jedno litrowych słoików łatwiej jest w takich słoikach układać i mieszczą się dwie warstwy ogórków.
  1. na dno słoika daję dużą szczyptę gorczycy , kilka plasterków czosnku i kilka kawałków chrzanu i układam pierwszą warstwę ogórków , ogórki stawiam jeden koło drugiego tak żeby ściśle do siebie przylegały ( ale żeby ich nie zgniatać ) , ogórki układam całe bez nacinania
  2. gdy mam ułożoną pierwszą warstwę daję na nią kilka plasterków czosnku i trochę chrzanu
  3. następnie układam druga warstwę ogórków
  4. na górę słoika kładę dwa baldaszki kopru z kawałkiem gałązki (albo jeden duży :)
  5. teraz zalewam całość zimną zalewą , należy pamiętać że ogórki w słoiku muszą być całe przykryte zalewą
  6. przed zakręceniem słoików , wycinam z foli spożywczej kwadrat i nakrywam nim słoik tak żeby wystawała spod wieczka i dopiero wtedy zakręcam mocno ( robię to dlatego że dzięki foli nie zepsuje mi się wieczko i na następny sezon będzie znowu do użycia :) ale jest to nie konieczne .
Tak przygotowane słoiki odstawiam do spiżarki i w okresie po sezonie ogórkowym będzie można się delektować smakiem dobrego domowego kiszonego ogórka :)

Pozdrawiam Babcia Ewa  






12 komentarzy :

  1. Super przepis, zalewa już się zagotowuje ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. właśnie zasłoikowałam :) ciekawe jak wyjdą bo robiłam pierwszy raz :P

    OdpowiedzUsuń
  3. bez pasteryzowania?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie pasteryzuję ogórków kiszonych ( bo jak się robi w beczce lub w większym naczyniu kamionkowym to też nie są pasteryzowane )

      Ale spotkałam się również z przepisami w których słoiki są pasteryzowane

      Usuń
  4. A ja robie kiszone ogorki w 5 litrowych bankach po wodzie zrodlanej, ktora uzywam do kiszenia. Jak wyjac takie ogorki? Proste - obciac gore butelki i ogorki rozlozyc do sloikow , przechowywac w lodowce.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dobry pomysł.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. Skorzystam z proporcji na zalewę 😉 Ja ładuję ogórki do butli 5litrowych po wodzie😁

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę korzystać :) Życzę udanego kiszenia ogórków.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  6. W plastiku absolutnie nie należy trzymać kiszonek ani octowych przetworów.

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetny przepis. Moja babcia tak samo robi ogórki. A jak się ukiszą, to z niektórych robi zupę.��Zapraszam też na mojego bloga o komunikacji miejskej: autobusitramwaj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Taka zupa ogórkowa to pyszna sprawa :) proszę pozdrowić babcię

      Usuń
  8. Moja babcia też kisi ogórki. Zapraszam też na mojego bloga o komunikacji miejskiej: autobusitramwaj.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.