Nowe Przepisy

środa, 31 lipca 2013

Dżem Śliwkowy


Witam serdecznie
Propozycja na domowy dżem śliwkowy, jest bardzo smaczny i prosty w przygotowaniu. Dodatkowym plusem takiego dżemu śliwkowego jest to że o wiele krócej się go robi niż powidło śliwkowe a jest bardzo smaczny.  
Będziemy potrzebować :

z podanych proporcji wyjdzie około 1 litra dżemu śliwkowego

1 kg wydrylowanych śliwek
500 g cukru – cukru możemy użyć mniej lub więcej to jest kwestia gustu

sok wyciśnięty z jedne cytryny około 50 ml


Link do filmu z przygotowania: Dżem śliwkowy



Przygotowanie :
  1. Z umytych śliwek usuwam pestki.
  2. Następnie wydrylowane śliwki wkładam do garnka i rozdrabniam blenderem.
  3. Do rozdrobnionych śliwek dodaję cukier, sok z cytryny, dokładnie mieszam i garnek stawiam na gazie.
Smażenie dżemu śliwkowego :
  1. Dżem śliwkowy smażę na małym ogniu tak żeby się pyrkał około 60 minut, od czasu do czasu mieszając.
  2. Długość smażenia dżemu zależy jaką konsystencję dżemu chcemy uzyskać czym dłużej smażymy tym dżem śliwkowy staje się gęstszy. Na filmiku dokładnie pokazałam jak gęsty jest mój dżem po wystudzeniu - około 1:20 minuty filmiku.
Test tak zwanego zimnego talerzyka.
  1. Jeżeli chcemy sprawdzić jaką konsystencję będzie miał dżem śliwkowy po wystygnięciu podczas smażenia, to możemy przeprowadzić test zimnego talerzyka.
  2. Na mocno schłodzony talerzyk (najlepiej włożyć talerzyk na kilkanaście minut do zamrażalnika) nakładam około 1 łyżeczki gorącego dżemu i pozostawiam do wystygnięcia ( po chwili będzie zimny).
  3. Przechylam talerzyk i jeżeli gęstość dżemu mi odpowiada to zakręcam gaz i nakładam dżem do słoików a jeżeli nie to nadal smażę.
Końcowe przygotowanie dżemu śliwkowego:
  1. Do wyparzonych i osuszonych słoików nakładam gorący dżem , najpierw po łyżce aby ogrzać słoik następnie dopełniam do pełna.
  2. Następnie wycieram bardzo dokładnie brzeg słoika ( papierowym ręcznikiem lub ściereczką) i zakręcam wieczko (jak najmocniej:).
  3. Słoiczki układam na ściereczce do góry dnem i pozostawiam do ostygnięcia , dodatkowo możemy nakryć ściereczką lub kocykiem.
  4. Jeżeli słoiki złapały , nie odskakuje wieczko i nie ciekną to odstawiam do spiżarki (piwnicy) . Jeżeli nie jesteśmy pewni czy słoiki złapały możemy je pasteryzować.
Pasteryzacja:
  1. Garnek wykładam ściereczką, wstawiam słoiczki i oddzielam je od siebie drugą ściereczką tak żeby się nie stykały .
  2. Zalewam letnią wodą do wysokości około 3/4 słoika. Garnek stawiam na gazie i gdy woda zacznie się delikatnie ruszać zmniejszam gaz i pasteryzuję w zależności od wielkości słoika - 15 minut małe słoiczki , większe do 30 minut.
  3. Należy zwrócić uwagę żeby woda się nie gotowała.
  4. Następnie słoiczki układam do góry dnem i pozostawiam do wystygnięcia.
Dżem śliwkowy jest gotowy, jeżeli słoiczki dobrze złapały to możemy go przechowywać latami. Życzę udanych przetworów i smacznego.

Pozdrawiam Babcia Ewa 







37 komentarzy :

  1. Prześlicznie wygląda i pewnie podobnie smakuje, z całego serca polecam dżem śliwkowy z cynamonem.
    http://nymuffin.blogspot.com/2013/08/cinnamon-plum-jelly-dzem-sliwkowy-z.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Cudnie wygląda! Pewnie tak też smakuje :) Gratuluję bloga - jak u babci!
    Anioły zapraszają do siebie, gotują i przetwory...: http://aniolywkuchni.blogspot.com/ :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten przepis jest rewelacyjny
    Po I u mnie nikt nie jadł dżemu ze śliwek bo miał skórki, po 2 trzeba było dżem smażyć 2-3 dni, często się przypalał i na koniec miał czarny kolor i gorzkawy smak.
    Mam jeszcze tylko pytanie czy jak będę miała 3 kg śliwek to czas gotowania też wydłużam 3 razy czy czas zostaje bez zmian?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ilość śliwek nie wpływa na czas gotowania :) miło mi że przepis się przydał i dżem smakuje :)
      pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Pysznie, jutro lecę po kolejne śliwki :)
    Dziękuję za przepis

    OdpowiedzUsuń
  5. Kupiłam dziś śliwki i od kilku godzin poszukuję idealnego przepisu, Twój wydaje mi się najlepszy :)
    Mam tylko pytanie, czy zamiast całej cytryny może być kwasek cytrynowy + połówka cytryny? Bo mam tylko jedną a musi być do herbaty :)
    ..i jeszcze jedno, kupione śliwki są dość twarde, czy lepiej poczekać kilka dni aż śliwki zmiękną, czy można od razu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może być kwasek , ale nie wiem jak dużo dodać :)
      a co do śliwek to bez różnicy bo i tak je rozdrabniam

      Usuń
  6. A na ile słoiczków takich jak po dżemie jest 1 kg śliwek ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. na przykład 3 słoiczki 330 ml będą bo z takiej porcji wychodzi około 1 litra dżemu

      Usuń
  7. PRZEPIS SUPER JA BLENDERA UŻYŁAM W CZASIE GOTOWANIA A ZAMIAST CYTRYNY DODAŁAM SOKU Z PIGWY POZDRAWIAM

    OdpowiedzUsuń
  8. Rewelacja! dzisiaj zrobiłam drugą turę -tym razem z 2 kg śliwek . Dałam tylko trochę mniej cukru . Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  9. Zrobilam 20 sloikow (mam 11 sliw w ogrodzie, wiec jeszcze pewnie nastepnych 20 bede musiala zrobic z mrozonych sliwek, taki urodzaj byl w tym roku!) i wyszedl fantastyczny - nie za slodki, super!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesze że smakował i przepis się przydał ,
      pozdrawiam serdecznie i życzę takiego urodzaju co roku :)

      Usuń
  10. SUPER ŁATWY PRZEPIS ! DŻEM WYSZEDŁ PYSZNY

    OdpowiedzUsuń
  11. Dziękuje za świetny przepis zrobiłam z 6 kg śliwek, które były bardzo słodkie więc dałam tylko 100 gram cukru na kg i jak dla mnie wyszło idealnie, gotowałam 1 godz .Przepis trafił do mojego zeszytu z NAJLEPSZYMI PRZEPISAMI...Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje nie były takie słodkie :) Super że przepis się przydał a dżem smakuje .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  12. Super przepis, tylko ja pierodoła zamiast soku z jednej cytryny dodałam z czterech. :))) Trochę dłużej trzeba było gotować.
    Na pewno jeszcze nie raz skorzystam.
    mira

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie trzeba dodawać żelfixu lub podobnych specyfików i się nie zepsuje bez pasteryzacji?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeżeli dżem śliwkowy nakładam do słoików bardzo gorący i po wystygnięciu wieczka nie odskakują to nie pasteryzuję. Robię tak od wielu lat i jeszcze żaden słoik mi się nie zepsuł (podkreślam że nie pasteryzuję tylko wtedy gdy słoiki złapały).
      Do przygotowania dżemów nie używam żelfixów itp..
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  14. Własnie zrobiłam 2 duże słoje dżemu, jest pyszny, już stygnie :-)
    Dziękuję za przepis, pozdrawiam.:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszę się że przepis na dżem się przydał i smakuje.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  15. Znakomity przepis !! Dziś pierwsze 10 słoików pierwszego w życiu dżemu !! Dzięki Babciu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę bardzo mam nadzieję że dżem będzie smakował (mi bardzo smakuje) .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  16. Przepyszny...palce lizac :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miło mi że dżem śliwkowy smakuje
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  17. Super .... rewelacja :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super że dżem smakuje
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  18. Wielkie dzięki za przepis, jest bezcenny dla osób początkujących, bo wszystko tak szczegółowo i "łopatologicznie" opisane krok po kroku, a nie jak zwykle w przepisach bywa tylko lakoniczne "pasteryzujemy", bez wzmianki o tym, na czym ta pasteryzacja polega. :) Karolina

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę, miło mi że przepis się przyda i mam nadzieję że dżem będzie smakować (nie ma wyjścia musi smakować:)
      Pozdrawiam serdecznie i dziękuję za miły komentarz ♥

      Usuń
  19. Robiłem pierwszy raz, martwiłem się że jest za rzadki, i dopiero przy próbie z talerzykiem okazało się że jak wystygnie to gęstnieje! wyszło 6 słoików, ale mam jeszcze całe drzewo na działce! dziękuję za przepis i pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się cieszę że dżem smakuje i ze się udał, tak to jest z dżemem że gdy jest gorący to ma całkiem inną konsystencję niż zimny.
      Dziękuję za miły komentarz i pozdrawiam serdecznie oraz życzę kolejnych udanych przetworów ♥

      Usuń
  20. Szukam przepisu na mus jabłkowy czy już Pani taki robiła?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj nie, niestety nie robiłam ale może zrobię i umieszczę na blogu :)
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  21. Dżem wyszedł pyszny. Często korzystam z Pani bloga kulinarnego.Bardzo dziękuję za wszystkie przepisy.Rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest mi niezmiernie miło, że dżem śliwkowy smakuje a przepisy się przydają.
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  22. Dżem według Pani przepisu mistrzostwo świata :-) Fantastyczny blog!

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.