Nowe Przepisy

poniedziałek, 4 marca 2013

Przygotowanie Ciasta na Pierogi

Witam Serdecznie
Pokaże jak przygotowuję ciasto na pierogi ,w tym wpisie opiszę jedynie samo ciasto a w innych wpisach na blogu będę prezentowała przygotowanie różnego rodzaju farszy. Do tego ciasta użyłam  jajka.

Będziemy potrzebować:
z podanych proporcji wyjdzie około 40 pierogów

350 g mąki pszennej (użyłam poznańskiej)
(2 szklanki mąki i 1 łyżka)

125 ml gorącej wody
1 całe jajko
1 łyżka oleju
1/2 łyżeczki soli

do mierzenia użyłam szklanki o pojemności 250 ml

Link do filmu z przygotowania: Ciasto na pierogi z jajkiem


Przygotowanie:
  1. Do miski wsypuję mąkę, dodaję wodę, olej, sól i całość mieszam przez chwilę łyżką, tak aby składniki wstępnie się połączyły.
  2. Następnie dodaję jajko i jeszcze przez chwilę mieszam, tak aby jajko połączyło się ze składnikami.
  3. Ciasto wykładam na blat i wyrabiam dłońmi przez około 3 – 4 minuty aż stanie się gładkie i nie będzie się kleiło do dłoni.
  4. Wyrobione ciasto wkładam do miski lekko oprószonej mąką, nakrywam ściereczką lub zawijam w folię spożywczą i odstawiam na około 30 minut żeby ciasto odpoczęło.
Po 30 minutach:
  1. Ciasto rozwałkowuję na grubość około 2 milimetrów i wykrawam za pomocą szklanki lub foremki krążki – skrawki ciasta które pozostaną z wykrawania ponownie zagniatam i znowu rozwałkowuję.
  2. Wycięte krążki nakrywam ściereczką aby ciasto nie obsychało gdy będę lepiła pierogi.
  3. Krążek ciasta biorę w palce i delikatnie rozciągam, następnie nakładam farsz i zlepiam dokładnie pieroga.
  4. Gotowe pierogi układam na ściereczce (można ułożyć na blacie podsypanym mąką) i nakrywam ściereczką żeby nie obsychały.
Tak przygotowane ciasto na pierogi możemy wykorzystać do przygotowania pierogów z różnym rodzajem farszu: mięsnym, serowym, owocowym, warzywnym... Życzę smacznego.

Pozdrawiam Babcia Ewa

Polecam również wypróbować przepis na ciasto na pierogi bez dodatku jajek.
http://uwagababciagotuje.blogspot.com/2014/05/przygotowanie-ciasta-na-pierogi-bez.html 






22 komentarze :

  1. Wspaniały przepis, nareszcie pierogi smakują tak jak u mojej mamy :) ciasto zrobiłam w maszynie do pieczenia chleba, która ma specjalny program na wyrabianie ciasta pierogowego, wyszło idealnie elastyczne, mogłam wywałkować je cieniutko a mimo to nie przyklejało się do stolnicy,nie trzeba było podsypywać mąką i ani jeden pierożek nie rozpadł się w gotowaniu. Pyszności, dziękuję bardzo i pozdrawiam, Elżbieta

    OdpowiedzUsuń
  2. za chwilę wyprubuje ten przepis zobaczymy jak mi wyjdą;) ale bardzo prosty;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Dlaczego ciasto się kurczy przy wałkowaniu ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Może było zaparzone zbyt gorącą wodą - wtedy robi się jak guma. Za to odpowiedzialny jest gluten w mące.

      Usuń
  4. na początku wałkowania zawsze ciasto się kurczy , po chwili wałkowania nie powinno już być tak sprężyste

    OdpowiedzUsuń
  5. zaczynam robić- dam znac jak skoncze

    OdpowiedzUsuń
  6. super przepis, naprawde polecam! mój mąż jest łasuchem pierogowym :P był zachwycony gdy zrobiłam je z tym przepisem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Witam. Czy uda mnie się zrobić takie ciasto z mąki razowej z prosa? Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  8. ile muszę mieć dokładnie ilość składników aby wyszło mi ciasto na 30 pierogów ???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Trudno powiedzieć to zależy jakiej wielkości zrobimy pierogi , jedna osoba zrobi pieroga z którego inna osoba zrobi dwa pierogi :)

      ale z tej porcji ciasta podanej w przepisie wyjdzie około 35 pierogów

      Usuń
  9. Cudownie, że są takie Babcie jak Pani, która przekazuje nam młodym swoje sprawdzone przepisy w internecie. Jestem pełna podziwu, jest Pani wspaniała, dziękuję! :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo proszę :) ale nie jestem aż taka wspaniała (zawstydzona)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  10. Brawo za przepis. Ale Ewa nie może być "babcia", Kazia, to już co innego :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Pani Babciu Ewo ,zachęciła mnie pani tymi przepisami na ciasto do zrobienia samodzielnie pierogów.Muszę się ze wstydem przyznać że kupowałam gotowe.sama nie jem bo jestem na diecie chorobowej,chociaż myślę że ze dwa,trzy by mi nie zaszkodziły,ale mój mąż je lubi.Moja teściowa pochodziła ze Lwowa ,a teść z Przemyśla,pierogi mieli we krwi,robili je "po rusku",nadzienie z ziemniakami i twarogiem.Robili je we dwoje,szybko i dużo.Z mężem jesteśmy sami i uważałam że robienie pierogów się nie opłaca dla jednej osoby ,ale przecież można je zamrozić.Dziękuję za wlanie we mnie nowego ducha.Pozdrawiam Bożena.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę również spróbować zrobić pierogi z ciastem bez jajek, przepis jest na blogu )ciasto bez jajek bardzo mi smakuje i nie jest twarde) . Bardzo się cieszę że zachęciłam Panią do gotowania :). Takie domowe pierogi są lepsze bo wiadomo z czego zrobiliśmy ciasto i farsz no i można się pochwalić że samemu się je zrobiło :) Polecam również spróbować pierogów ze szpinakiem są bardzo smaczne (również przepis na blogu).

      Pozdrawiam serdecznie Panią jak i męża.

      Ps. Tak jak Pani teść również pochodzę z Podkarpacia.

      Usuń
  12. ciasto odpoczywa ... truskawki się suszą a ja piję kawę :)
    ciąg dalszy relacji z robienia pierogów juz niedługo

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję że pierogi smakowały
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  13. Jak ja kocham Pani przepisy. :) Tylko wie Pani co? Mam dwa pytania. Rozumiem że z ciasta z jajkiem wyjdą pierogi twardsze troszkę. A te bez będą "lżejsze"? I jeszcze jedno, moje pierogi po ugotowaniu są prawie dwa razy jak te same przed gotowaniem. To normalne?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak ciasto z jajkiem jest nieco twardsze i najczęściej przygotowuję z niego pierogi które są brane przez mojego syna, które je mrozi i dłużej przechowuje a potem odgrzewa w gotującej się wodzie (chociaż te bez jajka również do tego się nadają).
      Odnośnie wielkości pierogów po ugotowaniu, to może je Pani za długo gotuje i dlatego są większe.
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  14. W Biedronce psują sie jajka.bo ludzie nie chcą kupować i do naleśników nie chcą dawac

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.