Nowe Przepisy

sobota, 6 czerwca 2015

Domowy Dżem Truskawkowy 100% Naturalny


Witam serdecznie
Propozycja na pyszny domowy dżem truskawkowy, bez dodatków cukrów żelujących . Dżem truskawkowy jest prosty w przygotowaniu i bardzo smaczny.

Wydaje mi się że jest zdrowszy od sklepowych ponieważ nie zawiera żadnych konserwantów i substancji słodzących takich jak : cyklaminian sodu, sacharynian sodu, acesulfam K, aspartam .
Oraz jest przygotowany ze świeżych truskawek a nie z koncentratu który jest rozprowadzany w wodzie i substancjach zagęszczających i w sumie wychodzi z 40g owoców 100g gotowego dżemu sklepowego.

Wiem że wiele osób uważa że cukier to zło, więc można go zastąpić innymi naturalnymi słodzikami, osoby zainteresowane na pewno będą wiedziały jakimi na przykład stewią .
Oczywiście według mnie jeżeli dzieci nie jedzą dużo słodyczy, chrupek i nie piją litrami kolorowych wód gazowanych to kilka łyżeczek dżemu truskawkowego z cukrem nie powinno naszym pociechom zaszkodzić :) ale to jest tylko moja opinia.

Będziemy potrzebować:
Z podanych proporcji wyjdzie około 1 litr dżemu

1 kg truskawek
600 g cukru
można użyć mniej kwestia gustu

sok wyciśnięty z 2 cytryn
około 80 ml

Link do filmu z przygotowania: Dżem truskawkowy 



Przygotowanie:
  1. Oczyszczone z szypułek i wypłukane truskawki kroję na mniejsze kawałki i daję do garnka. (można truskawki rozgnieść lub rozdrobnić blenderem, ale jeżeli pokroimy to w gotowym dżemie będą kawałki truskawek także polecam pokroić).
  2. Pokrojone truskawki w garnku zasypuję cukrem dodaję sok z cytryny i całość dokładnie mieszam.
  3. Garnek odstawiam na około 2 godziny żeby truskawki puściły sok.
Po około 2 godzinach – smażenie dżemu truskawkowego:
  1. Garnek stawiam na gazie ( nie odlewam soku) gdy się zagotuje zmniejszam gaz i na wolnym ogniu smażę dżem, tak żeby cały czas się delikatnie gotował (pyrkał).
  2. Długość smażenia dżemu truskawkowego zależy jak gęsty dżem chcemy uzyskać czym dłużej smażymy tym dżem staje się gęstszy – na końcu filmiku pokazałam jaką gęstość ma mój dżem po 60 minutach smażenia.
  3. Ja dżem truskawkowy smażę około 60 minut taka gęstość mi odpowiada, to też zależy jak soczyste mamy truskawki są różne odmiany i nie które trzeba smażyć dłużej lub krócej.
Test tak zwanego zimnego talerzyka.
  1. Jeżeli chcemy sprawdzić jaką konsystencję będzie miał dżem po wystygnięciu podczas smażenia, to możemy przeprowadzić test zimnego talerzyka.
  2. Na mocno schłodzony talerzyk (najlepiej włożyć talerzyk na kilkanaście minut do zamrażalnika) nakładam około 1 łyżeczki gorącego dżemu i pozostawiam do wystygnięcia ( po chwili będzie zimny).
  3. Przechylam talerzyk i jeżeli gęstość dżemu mi odpowiada to zakręcam gaz i nakładam dżem do słoików a jeżeli nie to nadal smażę.
Końcowe przygotowanie dżemu truskawkowego :
  1. Do wyparzonych i osuszonych słoików nakładam gorący dżem , najpierw po łyżce aby ogrzać słoik następnie dopełniam do pełna.
  2. Następnie wycieram bardzo dokładnie brzeg słoika ( papierowym ręcznikiem lub ściereczką) i zakręcam wieczko (jak najmocniej:).
  3. Słoiczki układam na ściereczce do góry dnem i pozostawiam do ostygnięcia , dodatkowo możemy nakryć ściereczką lub kocykiem.
  4. Jeżeli słoiki złapały , nie odskakuje wieczko i nie ciekną to odstawiam do spiżarki (piwnicy) . Jeżeli nie jesteśmy pewni czy słoiki złapały możemy je pasteryzować.
Pasteryzacja:
  1. Garnek wykładam ściereczką, wstawiam słoiczki i oddzielam je od siebie drugą ściereczką tak żeby się nie stykały .
  2. Zalewam letnią wodą do wysokości około 3/4 słoika. Garnek stawiam na gazie i gdy woda zacznie się delikatnie ruszać zmniejszam gaz i pasteryzuję w zależności od wielkości słoika - 15 minut małe słoiczki , większe do 30 minut.
  3. Należy zwrócić uwagę żeby woda się nie gotowała.
  4. Następnie słoiczki układam do góry dnem i pozostawiam do wystygnięcia.
Dżem truskawkowy jest gotowy, jeżeli słoiczki dobrze złapały to możemy go przechowywać latami. Życzę udanych przetworów i smacznego.
Pozdrawiam Babcia Ewa








9 komentarzy :

  1. Super! Super! Super! Czegoś takiego szukałam! W tym tygodniu zabieram się do roboty,tylko garnek trzeba nowy żeby się nie przypalił. jaki najlepszy nie wiem. Pozdrawiam autorkę .Zosia

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najzwyklejszy garnek emaliowany lub nie, jeżeli będzie Pani mieszała od czasu do czasu to na pewno się nie przypali .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  2. Weszłam tutaj, bo liczyłam na to, że znajdę naprawdę przepis na dżem truskawkowy 100%. Zawiodłam się, to tylko zwykły dżem, a nie 100%.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi że się Pani zawiodła, ale proszę przeczytać jeszcze raz tytuł ze zrozumieniem :)

      A odnośnie dżemu 100% truskawkowego bez dodatków to proponuję zmiksować same truskawki i wlać do słoików.
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  3. Super, bardzo dziękuję za przepis. Tak robiła dżem moja babcia, tyle, że bez cytryny. No to tylko czekam na tegoroczne truskawki :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja zawsze robię bez cytryny, ale ostatnio często widuję przepisy z cytryną. Muszę chyba wypróbować.

    OdpowiedzUsuń
  5. Fajny przepis muszę wypróbować...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam i mam nadzieję, że dżem będzie smakował. Pozdrawiam serdecznie 💖

      Usuń
  6. Kurcze nie mam cytrynu a truskawki juz gotowe. Może być bez ? :)

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.