Nowe Przepisy

poniedziałek, 26 sierpnia 2013

Chutney Pomidorowy na Zimę


Witam Serdecznie
Znalazłam ciekawy przepis na Chutney Pomidorowy jest z dodatkiem przypraw korzennych , wyszedł bardzo smaczny i aromatyczny ( pikantno - słodki :) Taki sos można użyć jako dodatek do mięs , drobiu czy ryb , również jako dodatek do ryżu .


Będziemy potrzebować :

2 kg pomidorów
1 łyżeczka cynamonu
2 łyżki oleju lub oliwy
2 papryczki chili
1 łyżeczka kurkumy
5 goździków
3 łyżki białego wytrawnego wina
1 łyżka posiekanego świeżego imbiru
3 łyżeczki cukru


Przygotowanie:

Słoiki i wieczka wcześniej wyparzam .

  1. Pomidory zalewam na około 2 minuty wrzącą wodą dzięki temu łatwiej jest je obrać ze skórki
  2. Przelane wrzącą wodą pomidory obieram ze skórki
  3. przekrawam na pół wycinam białe części od łodygi
  4. i kroję je na mniejsze kawałki
  5. Pokrojone pomidory rozdrabniam na jednolitą masę za pomocą blendera ( jeżeli nie mamy blendera można użyć maszynki do mielenia mięsa i je zmielić )
Pomidory są gotowe teraz przygotuję resztę składników :

  1. papryczkę chili przekrawam wzdłuż i oczyszczam z gniazd nasiennych
  2. następnie kroję ją w drobną kostkę
  3. Imbir obieram ze skórki i kroję w drobną kostkę

Końcowe przygotowanie Chutney Pomidorowego :

  1. Do garnka wsypuję cynamon ,papryczkę chili , kurkumę , imbir , cukier , goździki , olej lub oliwę
  2. dokładnie mieszam stawiam garnek na gaz i podgrzewam wszystko około 2 minut
  3. do podgrzanych przypraw dodaję pomidory i wino , dokładnie mieszam
  4. i od momentu zagotowania gotuję chutney pomidorowy przez 40 minut ( jeżeli pomidory są bardzo wodniste trzeba gotować odrobinę dłużej tak żeby chutney pomidorowy był pół płynny )
  5. Gotowy chutney pomidorowy przekładam do wcześniej wyparzonych słoików
  6. Słoiki napełniam do pełna dokładnie wycieram brzegi słoika tak żeby był suchy i mocno zakręcam wieczkiem
  7. Teraz słoiki będę pasteryzować
  8. Garnek wykładam ściereczką żeby słoiki nie dotykały bezpośrednio dna garnka wkładam słoiki i oddzielam każdy słoik ściereczką żeby się nie stykały
  9. Zalewam słoiki letnią wodą do ¾ ich wysokości , garnek stawiam na gaz i od momentu zagotowania pasteryzuję przez 15 minut ( długość pasteryzacji zależy od wielkości słoika 1 litrowe pasteryzuję 30 minut a mniejsze krócej ale nie krócej niż 15 minut )
  10. Następnie słoiki wyjmuję z garnka ustawiam do góry dnem , nakrywam ściereczką i odstawiam do wystygnięcia
Chutney pomidorowy jest gotowy słoiczki można odstawić do spiżarki , życzę smacznego


Pozdrawiam Babcia Ewa  






3 komentarze :

  1. Witam, mam pytanie, nie do pomidorów wprawdzie, ale pomyślałam że pod najnowszym wpisem największa szansa na 'dostrzeżenie' :)
    Widziałam że robi Pani różnego rodzaju dżemy, mam pytanie. Mam brzoskwinie (z drzewa pod domem) i chciałam z nich zrobic dżem. Przepisów pełno, ale u mnie jeden haczyk - musi to być dżem dla cukrzyka czyli bez cukru i ew. z małą ilością fruktozy. Czy jest w ogóle szansa zrobić coś zjadliwego z brzoskwiń bez cukru..? Pozdrawiam i z niecierpliwością czekam na odpowiedź :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znawczynią tematu nie jestem , dzięki Bogu nie jestem cukrzykiem i nikt w rodzinie .

      Ale proponowała bym spróbować zrobić dżem ze Stewią zamiast normalnego cukru , jest to roślina używana do słodzenia i podobno nie podnosi poziomu cukru we krwi . Nadaje się do ciast i różnego rodzaju potraw więc i na pewno do dżemu .

      Można ją dostać w większych marketach i sklepach zielarskich .
      ps. dzięki Pani pytaniu spróbuję zrobić na dniach taki dżem :)ze stewią

      Usuń
  2. Dziękuję bardzo za odpowiedź:)
    Postawiłam jednak na 'naturalność', niestety smak stewii nam nie odpowiada (jest w nim coś, co się wyczuwa, może zbliżone do słodzika?) w każdym razie zrobiłam z brzoskwiń, żeby było bardziej słodko dodałam dwa słodziutkie jabłka i cztery banany (na prawie 3kg brzoskwiń). Ogólnie efekt zadowalający. A no i jedyne co, to chyba ze 4 godziny tego doglądać musiałam, ale się udało. Dla smaczku dwie łyżeczki fruktozy jedynie. Ale ciekawa jestem Dżemu ze stewią, może jakiś zły rodzaj kupiłam? Ale też może w dżemie inaczej smakować niż cieście etc. Powodzenia :)

    OdpowiedzUsuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.