Nowe Przepisy

piątek, 12 lipca 2013

Przepis na Domowy Syrop z Wiśni

Witam serdecznie
Propozycja na pyszny domowy syrop z wiśni, jest o wiele lepszy niż sklepowy bo nie wliczając soku z cytryny i cynamonu zawiera 50% owoców a nie jak w sklepowych około 1% i to jak dobrze trafimy. Polecam zrobić kilka buteleczek (słoiczków) na zimę można go użyć do przygotowania deserów, dodać do jogurtu naturalnego wtedy uzyskamy pyszny jogurt wiśniowy, herbaty, polania lodów lub po prostu dodania do wody itp..

Będziemy potrzebować:
z podanych proporcji wyjdzie około 1 litra syropu wiśniowego
i około 250 ml dżemu

1 kg wydrylowanych wiśni
1 kg cukru
sok wyciśnięty z jednej cytryny około 50 ml

1 łyżeczka mielonego cynamonu
(opcjonalnie, jeżeli nie lubimy to nie dodajemy)

Link do filmu z przygotowania: Syrop z wiśni



Przygotowanie:
  1. Umyte i wydrylowane wiśnie przekładam do garnka i rozdrabniam blenderem.
  2. Do rozdrobnionych wiśni dodaję cukier, sok z cytryny, cynamon, dokładnie mieszam i odstawiam na około 1 godzinę.
Po godzinie - gotowanie syropu wiśniowego :
  1. Garnek stawiam na gazie i na małym ogniu gotuję przez 30 minut od momentu zagotowania – należy uważać żeby syrop nie wykipiał.
  2. Następnie syrop wiśniowy przecedzam przez sito, syrop na sicie delikatnie mieszam łyżką ponieważ zatykają się dziurki i syrop nie spływa.
  3. Czysty gorący syrop rozlewam do słoiczków lub buteleczek a pozostałe wiśnie z sita przekładam z powrotem do garnka i smażę jeszcze kilka minut następnie przekładam do słoiczka jako dżem wiśniowy (bardzo słodki:).
Rozlewanie syropu wiśniowego do pojemników:
  1. Syrop można rozlać do butelek lub słoików, które należy wcześniej wyparzyć.
  2. Przecedzony gorący syrop rozlewam do pełna, do słoików, brzeg dokładnie wycieram papierowym ręcznikiem lub ściereczką i mocno zakręcam.
  3. Słoiczki odstawiam do góry dnem na ściereczkę i pozostawiam do wystudzenia. Jeżeli napełniam butelki i nie mogę postawić do góry dnem to stawiam bez odwracania.
  4. Jeżeli jakiś słoiczek lub butelka nie złapała odskakuje wieczko lub przecieka to je pasteryzuję (pasteryzację opisałam na końcu wpisu).
Dżem który zrobiłam z pozostałych wiśni po przecedzeniu syropu, również przekładam do słoika, wycieram brzeg i mocno zakręcam.

Pasteryzacja:
  1. Garnek wykładam ściereczką, wstawiam słoiczki i oddzielam je od siebie drugą ściereczką tak żeby się nie stykały .
  2. Zalewam letnią wodą do wysokości około 3/4 słoika. Garnek stawiam na gazie i gdy woda zacznie się delikatnie ruszać zmniejszam gaz i pasteryzuję w zależności od wielkości słoika - 15 minut małe słoiczki , większe do 30 minut.
  1. Należy zwrócić uwagę żeby woda się nie gotowała.
  2. Następnie słoiczki układam do góry dnem i pozostawiam do wystygnięcia.
Syrop wiśniowy jest gotowy, jeżeli słoiczki dobrze złapały to możemy go przechowywać latami. Życzę udanych przetworów i smacznego.
Pozdrawiam Babcia Ewa







33 komentarze :

  1. Pomijam przykrywanie ściereczką bo lubię patrzeć jak stygną "zapasy na zimę" ale przepis jest super !

    OdpowiedzUsuń
  2. a nie trzeba do tych wiśni dodać cukru żelującego ?

    OdpowiedzUsuń
  3. a cukier żelujący albo żelatyna nie jest konieczna?

    OdpowiedzUsuń
  4. nie dodaję żadnych cukrów żelujących ani żelatyny dodaję tylko zwykły cukier

    OdpowiedzUsuń
  5. Wszystko wyszło super! :) Chociaż rzeczywiście bardzo słodkie. Dziękuję za przepis!

    OdpowiedzUsuń
  6. spróbowałem napiszę później jak wyszło ale na razie słodko jest cały czas

    OdpowiedzUsuń
  7. drylowane 1,5 kg czy z pestkami?

    OdpowiedzUsuń
  8. Czy wiśnie mogą być w całości, czy muszą być zmiksowane.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Według mnie lepiej rozdrobnić ale jeżeli nie mamy blendera to można gotować w całości tylko najpierw usunąć pestki .

      Usuń
  9. Zrobiłam dzisiaj według przepisu, wygląda dobrze. zobaczymy później jak smakuje. Dziękuję za inspiracje:)

    OdpowiedzUsuń
  10. Witam.Mam pytanie co właściwie robiła moja mama.Czytam na temat soków że woda że gotowanie, a moja mama robiąc soki z wiśni , malin czy porzeczek, brała słój i zasypywała warstwami na przemian owoce i cukier.Tak na oko pół na pół. Słój nakrywała gazą i stawiała na słonecznym oknie. Gdy cukier zniknął mama to zlewała przegotowywała i wlewała do butelek.Sok był pyszny, a tata z pozostałych owoców robił wino.Byłem wtedy dzieckiem więc nie wchodziłem w szczegóły, pamiętam tylko stojące na oknie słoje i to że sok był pyszny.Ze współczesnych porad wynika że sok robi się inaczej, to co w takim razie robiła moja mama.A może sok powinno się robić tak jak Ona to robiła.Czy ktoś zetknął się z taki sposobem robienia soku.Pozdrawiam .Marek.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też tak robiłam kiedyś jak Twoja mama tak samo robiła też i moja mama :), że zasypywałam w słoju owoce i po puszczeniu soku go zlewałam . Każdy sposób jest dobry ale ten który pokazałam jest o wiele szybszy w przygotowaniu :)
      Pozdrawiam serdecznie .

      Usuń
    2. Anonimowy-to jest przepis znany od wielu wiekow. Tak robi się nalewki. Wszystkie inne przepisy robia sok stuczny.

      Usuń
    3. A co jest sztucznego w przepisie na sok z tej strony bo nie rozumie ??

      Usuń
  11. Witam,

    jestem nowa w temacie domowych przetworów i zastanawiam się czy wiśnie czy czereśnie trzeba koniecznie drylować ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja proponuje drylowanie, syrop jest wtedy smaczniejszy. Po za tym pestki zawierają kwas pruski (cyjanek) który może być szkodliwy w większych ilościach. Chociaż gdzieś czytałam że podobno w pestkach znajduje się witamina B17 który pomaga leczyć raka. No i bądź mądra i pisz wiersze co jeden specjalista mówi co innego .
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
    2. Dziękuję za odpowiedź...chyba podryluje ;] od cyjanku nawet królowie umierali ;p

      Usuń
  12. zrobiłam wczoraj :) faktycznie,baaaardzo słodki, ale jaki pyszny :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ba syrop ma być słodki :) bo nie pijemy go samego:)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  13. Zrobiłam dziś jest super

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. miło mi że przepis się przydał
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  14. Rozumiem,że słoiczki nie przepuszczające soku nie wymagają pasteryzacji (o ile zaleję je sokiem o tmp 80-90 stopni)?
    I jeszcze zapytam,czy można dodać mniej cukru np na 2 kilo wiśni kilogram cukru?
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak można dodać mniej cukru.
      Jeżeli słoiczki złapały nie ciekną i nie odskakuje wieczko to nie trzeba pasteryzować
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
  15. Przepis bardzo fajny i na pewno wypróbuje go zrobić latem, gdy będę miała swoje wiśnie, bo kupiłam działkę, na której rośnie kilka drzew wiśni.
    Nie mogę jednak się zgodzić z 1% zawartości soku z wiśni w sokach dostępnych na sklepowych półkach. Ok., takie proporcje są często spotykane w syropach, ale nie w sokach, bo one zawsze mają więcej niż 1% soku. Poza tym coraz większą popularność zyskuje zdrowa żywność. Co prawda ta dostępna w marketach i delikatesach stacjonarnych jest zazwyczaj droga, ale są jeszcze sklepy internetowe ze zdrową żywnością, w których można kupić zdrowe soki o dużej zawartości soku jak np. tutaj http://www.jedzpij.pl/sok_z_wisni . Soki dostępne są w dużych opakowaniach i dzięki temu oszczędzamy sporo pieniędzy, bo im większe opakowanie tym taniej. Poza tym te soki zawierają 100% soku z owoców i do tego z owoców Bio. Litr soku wychodzi ok. 9-10zł, ale mamy tu sok ze 100% owoców, a Twoja propozycja ma tylko 50% soku, a cena wiśni oscyluje w granicach 7-8zł/kg i moim zdaniem robienie soku z wiśni, które same musimy kupić nie ma sensu mając równocześnie dostępne alternatywne rozwiązania w postaci soków z biologicznych owoców

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja pisałam o syropie, syrop - sok to są dwa różne produkty :).
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń
    2. Tak, wiem. Mi bardziej chodziło o to, że takie samodzielne wykonywanie syropów, soków nie jest do końca opłacalne :)

      Usuń
  16. Zrobilam syrop i rozlalam do butelek i pozostala mi na wierzchu pianka, mama stwierdzila ze od pianki moze sie syrop zepsuc. Co mam zrobic?:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nieraz podczas nalewania zrobi się pianka na górze i ona nie spowoduje że syrop się zepsuje. Może to brzydko wyglądać ale nic po za tym.
      Pozdrawiam serdecznie ♥

      Usuń

 
Copyright © 2014 Uwaga Babcia Gotuje.