środa, 14 sierpnia 2013

Placek Drożdżowy ze Śliwkami


Witam Serdecznie
Dzisiaj zrobiłam bardzo prosty placek drożdżowy z ułożonymi na górze śliwkami ,może nie jest tak słodki jak inne tego typu placki ale równie dobry :)


Będziemy potrzebować :

400 g mąki pszennej (poznańskiej )
200 ml mleka letniego
2 żółtka
25 g drożdży
80 g cukru
80 g masła (roztopionego i wystudzonego)
1 łyżeczka otartej skórki z cytryny
1 łyżeczka cukru waniliowego
około 700g śliwek

Kruszonka

60 g masła
60 g cukru
60 g mąki pszennej

Link do filmu z przygotowaniem placka drożdżowego ze śliwkami 

Przygotowanie :

Zaczynam od przygotowania śliwek , śliwki myję pod bieżącą wodą osączam i dryluję . Dryluję za pomocą noża przekrawam każdą śliwkę i wyjmuję pestkę :)

mleko lekko podgrzewam tak żeby było letnie

masło rozpuszczam i dostawiam do wystudzenia

z wyszorowanej cytryny ścieram na tarce o drobnych oczkach skórkę

Przygotowanie ciasta :
  1. najpierw stawiam rozczyn na ciasto ,
  2. do miski rozkruszam drożdże dodaję połowę mleka , łyżkę cukru (przyśpiesza fermentacje) i 2 łyżki mąki , dokładnie mieszam
  3. miskę przykrywam ściereczką i odstawiam w ciepłe miejsce na około 15 minut
  4. po 15 minutach rozczyn powinien być puszysty i wyglądać jak pianka
  5. do takiego rozczynu dodaję : żółtka , mąkę , cukier , otartą skórkę z cytryny , pozostałe mleko , cukier waniliowy i wszystko dokładnie mieszam
  6. gdy składniki ładnie się połączą dodaję rozpuszczone masło i tak długo wyrabiam łyżką aż powstanie jednolita masa ( można do tego użyć robota ja robiłam ręcznie )
  7. następnie miskę z ciastem przykrywam ściereczką i dostawiam do wyrośnięcia w ciepłe miejsce na około 30 do 40 minut
  8. Wyrośnięte ciasto wykładam do blaszki wyłożonej papierem do pieczenia (można blaszkę wysmarować tłuszczem )
  9. na równo rozprowadzone ciasto w blaszce układam dachówkowato połówki śliwek skórką do ciasta
  10. tak przygotowane ciasto odstawiam jeszcze na około 10 minut do wyrośnięcia a w tym czasie przygotuję kruszonkę

Przygotowanie kruszonki :
  1. na blat wysypuję mąkę , cukier i masło , wszystko razem ze sobą łącze pocierając składniki o siebie między dłońmi
taką kruszonką posypuję śliwki na cieście przed wstawieniem do piekarnika
  1. ciasto wyrośnięte i posypane kruszonką wstawiam do nagrzanego piekarnika do 180 stopni na środkową półkę i piekę około 45 minut
Placek drożdżowy ze śliwkami jest gotowy , życzę smacznego

Pozdrawiam Babcia Ewa  






15 komentarzy:

  1. Na blachę o jakich wymiarach przygotowane są proporcje? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. robiłam na blaszce 24 cm X 28 cm , nie pomyślałam żeby podać :)

      Usuń
    2. Dzięki :) Zastanawiam się czy jest sens próbować na większej - 25 cm x 36 cm? Jak myślisz? Nie będzie za cienkie? :)

      Usuń
    3. na taką blachę to ciasto wyjdzie bardzo cienkie , proponuję zrobić ciasto z półtorej porcji z podanych składników (ale tylko ciasto bo kruszonki będzie trochę cieniej ale wystarczy :) i kilka więcej śliwek )

      Usuń
    4. a kiedy doda mąkę?

      Usuń
  2. Ciasto wyśmienite! Ja dodałam jeszcze odrobinę proszku do pieczenia aby dłużej było miękkie. Rewelacja i dziekuję za przepis :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wykonałam ciasto identycznie jak w przepisie i wyszło PRZEPYSZNE! Muszę dodać, że pierwszy raz w życiu piekłam ciasto i bardzo się cieszę, że trafiłam właśnie na ten przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Super że smakowało i przepis się przydał :)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  4. Coś pysznego! To mok pierwszy placek drożdżowy i wyszedł rewelacyjnie! Świetny przepis. Jedyne co zmieniłam to dodałam trochę cukru trzcinowego i cynamonu (zapomniałam kupić cukier waniliowy) i nie dodałam cytryny, bo nie lubię ;) dziękuję za przepis.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo się ciesze że smakował i przepis się przydał :)
      Pozdrawiam serdecznie

      Usuń
  5. Wspanialy przepis i doskonale instrukcje. Widac, ze Pani ma duze doswiadczenie. Zrobilam ten placek dla mojej rodziny i wszyscy byli zachwyceni. Sama tesknilam za takim sliwkowym ciastem z kruszonka. Dziekuje

    Barbara z Kalifornii

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję za miłe słowa i cieszę się że placek smakował .
      Pozdrawiam serdecznie rodaków na obczyźnie :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...